کد مطلب:30583 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

سخنی در آغاز











به راستی سخن گفتن از انسان كامل و رادمردی همچون علی (ع) كه تجسم عینی اسلام، حقیقت و الگوی تمام نما و تمام عیار فضائل اخلاقی و عینیت عدالت است، كاری در حد توان و بضاعت بشری نیست. چگونه می توان با بضاعت مزجاة، محدود و گرفتار در تار و پودهای دنیوی و نفسانی، عمق كلام و اندیشه و بحر بی كران علم و فضیلت، تقوی، ورع، شجاعت، عدالت، حریت و وارستگی انسانی كامل كه در بطن و متن اندیشه ورزیهای او خدا حضوری مطلق، و همه جانبه دارد را، فهم كرد.

برای شناخت این مشعل فروزان راه هدایت و روشنایی، بهره گیری از نهج البلاغه به عنوان بلیغ ترین و شیواترین سخنان و مكتوبات امام، كارسازترین شیوه و روش جهت آشكار نمودن ابعاد شخصیتی آن بزرگوار است. در این مخزن روشنگر، تنوع مباحث و جوانب و جهات مختلفی را كه امیرالمؤمنین (ع) در آن مورد توجه قرار داده اند، كمك بسیاری برای بازنمایاندن شخصیت آن بزرگوار می باشد.

گنج شایگان آن حضرت مملو از آموزه های عرفانی، انس با خدا و چگونگی ارتباط با معبود، آزاداندیشی و كمك به همنوعان می باشد و «امیر كلام» در اندك زمانی و به وقت ضرورت گوهرهای مكنون خویش را نمایان ساخته و از جنگها، اندرزها، تلخیها و جهات دیگری كه به ایشان گذشته، لب به سخن گشوده اند. در یكی از خطبه ها در بیان احوال خود می فرمایند: «من كسی هستم كه سیل معارف از من فرو می ریزد و هیچ پرنده ای نمی تواند به آن قله ای برسد كه من به آن جا دارم» و در جای دیگری خطاب به مردم در باب حكومت و سیاست خاطرنشان می كند كه «مرا با حاكمان و قدرتمندان و سیاستمداران قیاس مكنید و نگوئید كه حاكمی رفت و حاكمی دیگر از همان قماش آمد، من از آن جنس نیستم».

در شرح نامه های حكیمانه و حاكمانه خویش كه سرشار از حكمت و تدبیر، تهذیب و تنظیم امور دنیاست، گزیده هایی از تجربیات ناب عمر پر حادثه و پر تاءمل خود را برای فرزندان صلبی و همه فرزندان روحانی اش نمایان ساخته است.

بر انسانهای حقیقت جو و متعهد و همچنین سیاستگزاران فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرض است كه اهداف و اندیشه های امام علی (ع) و ارزشها، هنجارها و مناسك پیوند خورده با نام مولا را در جامعه پیاده كنند. و این ضرورتی اجتناب ناپذیر است كه اهداف و آرمانهای آن امام همام، هدف این نظام و هم ملاك و معیار ارزشیابی موفقیتها و كاستی های جامعه باشد. ضروری است مسلمین این زاد و بوم در تمام عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بویژه اخلاقی خود را به سیره علی (ع) نزدیك كند. هر چند در معیار قرار دادن سیره نظری و عملی حضرت امیر (ع) برای جامعه ای كه هویت دیرپا و ریشه دار خود را مدیون علی (ع) بوده و در شرایط بحرانی در او جستجو می كند، تردیدی وجود ندارد؛ اما به طور قطع این مهم مستلزم فهم بیشتر دغدغه ها و اندیشه های ایشان از یك سو و راهبردی كردن آن از سوی دیگر است. امید آنكه در سال حضرت امیر (ع) زمینه برای مطالعات ریشه دار در خصوص ابعاد گسترده اندیشه و شخصیت آن بزرگوار و راهبردی كردن آرمانهای ایشان در قالب پژوهشهای بنیادین فراهم شود.

مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی، نشر این اثر ارزشمند را به عنوان یكی از افتخارات خود در عرصه فعالیت فرهنگی خویش دانسته و از همه دوستان كه به نحوی از انحاء در تهیه و تدوین این مجموعه، موسسه را یاری نموده اند تقدیر و تشكر می نماید.

موسسه فرهنگی و انتشاراتی زهد

حسن وقوفی